Raymond Barion

EXPO #20 SCENARIOS OF DESIRE II

Een centraal thema in het werk van Raymond Barion is de combinatie van praktijk en theorie. De kunstenaar combineerde immers zijn studie in de beeldende kunsten aan de Koninklijke Academie van Antwerpen met een universitaire studie in kunstgeschiedenis te Gent. Barions schilderijen worden gekarakteriseerd door isometrische perspectieven en hebben een haast mechanische toets. De kunstenaar liet zich hiervoor inspireren door tekentechnieken uit de architectuur. Naast de visuele uitgangspunten zijn er de literaire invalshoeken van het werk, van bijvoorbeeld Franz Kafka, alsook filosofische perspectieven van Friedrich Nietzsche, Arthur Schopenhauer en Gilles Deleuze. In Figure on bed with torso verwijst Barion bijvoorbeeld naar ‘De Stronk’, het hoofdpersonage uit Paul van Ostaijens De bende van de stronk uit 1965. In Figure on bed with dog verbindt de kunstenaar zijn beeldtaal dan weer met de Griekse mythologie (in het bijzonder de figuur van Artemis). In beide werken benadrukt hij het kijken en bekeken worden. Volgens Barion leven we in transformatieve tijden waarin grenzen op alle mogelijke manieren vervagen. Alles gebeurt simultaan. De technische benadering van het kijkproces is dan ook een belangrijk element in Raymond Barions schilderkundige taal.