Julie Cockburn

EXPO #20 - SCENARIOS OF DESIRE II

Julie Cockburn vertrekt in haar oeuvre van gevonden foto’s die ze manipuleert d.m.v. knip- en borduurwerk. Beeldmateriaal uit vervlogen tijden, Amerikaanse high school foto’s uit de jaren ’50 bijvoorbeeld. Portretten met een eerder archetypisch karakter, een algemeenheid die de kunstenaar toelaat het beeld met een nieuwe lezing te kleuren. Met haar vrolijk gekleurde, complexe geometrische patronen voegt ze iets toe aan de dialoog die destijds ontstond tussen fotograaf en geportretteerde. Het gekozen format van het portret verleent de werken overigens een, op het eerste gezicht, intiem karakter: de vrouw in The Architect had onze grootmoeder kunnen zijn. Maar door ter hoogte van het gelaat het beeld te manipuleren, verbergt Cockburn de identiteit van de geportretteerde, om haar vervolgens met de titel en daarbij horende geometrische patronen een nieuwe te schenken. Recent ontdekte de kunstenaar Ikebana, het Japanse bloemschikken. Cockburn vergelijkt deze traditionele kunstvorm - met zijn aandacht voor lijnenspel, ritme en kleur - met haar eigen artistieke praktijk.
Ma 4 illustreert dit mooi. ‘Ma’ is Japans voor ‘kloof’ of ‘pauze’. De door Cockburn gemanipuleerde foto’s zijn immers aanvankelijkverweesd en missen hun familiegeschiedenis, een ‘kloof’ die de kunstenaar met haar toevoegingen wenst op te vullen.