Marcel Broodthaers

Expo #2 - Grenzen/loos

In de 16mm-film Au-dela de cette limite van Marcel Broodthaers, gedraaid in 1971, zijn voornamelijk beelden van de Parijse metro te zien. De stomme film bevat close-ups van signalisatie-borden met de tekst “AU-DELA DE CETTE LIMITE LES BILLETS NE SONT PLUS VALABLE” (Voorbij deze grens zijn de biljetten niet meer geldig). Er is tevens een reeks shots waarbij de camera op en neer beweegt over een aantal foto’s, onder andere van het soort betegelde wand die vaak in metro-gebouwen terug te vinden is. In de consumptiemaatschappij van de jaren 1960 begon het spel van de tekens het straatbeeld te beheersen. Broodthaers had interesse voor de wijze waarop die tekens geproduceerd werden. Hij speelde diverse talen, media, systemen of ‘mallen’ (des ‘moules’), waarin de wereld vormgegeven, geordend, ‘gegoten’ werd, tegen elkaar uit. Zo bracht hij de mogelijkheden maar meteen ook de limieten van elke ‘moule’ aan de oppervlakte. In Au-dela de cette limite focust Broodthaers op de woorden en beelden, de architectuur en infrastructuur waarmee een systeem dat maximale verbinding en mobiliteit beoogt (de metro), gestroomlijnd en begrensd wordt. Maar het gaat evenzeer over de wijze waarop analoge film de wereld in beeld brengt. De bewegingen van en in de metro worden voor onze blik gereproduceerd via de ratelende, mechanische draaibewegingen van de projector.