Cédric Noël

Expo #3 - Uitblinkend door afwezigheid

De ruimtes van de natuurwetenschappen zijn volkomen abstract. De ruimte van het beeldend kunstwerk is dat per definitie niet, vermits het als beeld tot de zintuiglijk waarneembare, concrete en fysieke wereld behoort. Cédric Noël bespeelt het onophefbare spanningsveld tussen die twee, bijvoorbeeld in een reeks van 130 affiches, elk bedrukt met een beeld dat een functie vervult in wetenschappelijk onderzoek. Wat deze beelden betekenen, blijft in de meeste gevallen een raadsel, al lijkt de kunstenaar ons enkele hints te geven in de vorm van aanduidingen die in het metaal van de houders gegraveerd zijn en die de affiches lijken te catalogiseren, zoals: “phénomène triangulaire apparition touffue” of “manifestation ovale.” Begrippen als “exaltation grasse” of “crise arquée” lijken dan weer te suggereren dat de relevantie van deze ordening meer poëtisch dan wetenschappelijk is. Deze installatie is een ‘work in progress’ – de kunstenaar zal bij gelegenheid nieuwe afbeeldingen produceren en aan de houders toevoegen. Cédric Noël heeft sterke interesse in de aard van beelden, en meer specifiek in de mentale processen die verband houden met de productie en de ontvangst van een beeld. Dat blijkt ook uit de videoprojectie The Golden Hour. Een witte tekst op zwarte achtergrond, die in wetenschappelijke terminologie een zonsondergang beschrijft, schuift van onder naar boven over het scherm. Direct Interest Area is een collage die uit filmfragmenten bestaat. De titel verwijst naar de centrale zone van een televisiescherm waarbinnen een belangrijke gebeurtenis dient plaats te vinden, wil men zeker zijn dat de toeschouwer het opmerkt. De collage bestaat daarentegen uit tientallen blikken van acteurs. Wat is het voorwerp van hun blik?