Honoré d’O

Expo #1 - Constructies

Honoré d’O (1961) presenteert diverse fotografische werken. De beide grote werken geven slechts een klein deel van hun inhoud prijs. Precies die niet te elimineren blinde vlek maakt ze beweeglijk. Ze vragen om gemanipuleerd te worden door hun eigenaar. In Opera Aperta. WANDERLUST, ontwikkeld in Korea, verbindt Honoré d’O beelden van zijn oeuvre associatief met elkaar en met een grote verzameling foto’s. De boekenrol meet 78 meter. In CARE KIT II verbergt het voorste werk alle andere. Typerend voor het moderne beeld is dat de relatie ermee louter visueel verloopt en dat de fysieke scheiding tussen toeschouwer en beeld absoluut is. Kijken en niet aankomen! Precies daardoor verwerven we het totaaloverzicht en kunnen we volledig in de virtuele ruimte van het beeld duiken. De creaties van deze kunstenaar maken duidelijk hoezeer hij van beelden houdt. Maar hij construeert diverse mogelijke verhoudingen ertoe. Door het kleven van polystyreenballetjes op het beeldoppervlak (de eenvoudige act van de collage, zoals Pablo Picasso voor het eerst uitvoerde 101 jaar geleden, in 1912) zorgt hij ervoor dat een deeltje van het werk tot deze kant van de foto en dus tot de letterlijke ruimte hier en nu behoort. Honoré d’O bespeelt op heel diverse manieren de wisselwerking en de relaties tussen ‘hier’ en ‘daar’, de concrete en de virtuele ruimte, en hij nodigt ons uit om het spel mee te spelen.