Lodewijks

Expo #1 - Constructies

Bart Lodewijks (1972) maakt krijttekeningen, buiten en binnen, en schrijft over het creatieproces. Gewapend met een waterpas tekent hij op gekleurde wanden met wit krijt, op witte wanden met zwart krijt. Gedurende lange werkperiodes in Glasgow, Lissabon, Porto, Willemstad, Gent, Ronse en Rio de Janeiro heeft hij zich stevig binnen het stedelijke sociale weefsel ingeschreven. Dat sociale aspect maakt integraal deel uit van zijn werk. De tekeningen kunnen gefixeerd worden, maar vele hebben een tijdelijk karakter. Tekeningen en teksten komen samen en overleven in publicaties. In Huis De Valk heeft hij de kans te baat genomen om als allereerste kunstenaar de ruimtes te verkennen. Aftasten noemt hij het, met krijt en waterpas. Via dat waterpas zijn de krijttekeningen verbonden met de volkomen homogene en grenzeloze, ideale wereld van de geometrie. Gematerialiseerd op dertiende-eeuwse wanden waarvan geen meter recht loopt, behoren de tekeningen van Bart Lodewijks tegelijk tot de specifieke ruimtelijkheid en tijdelijkheid van dit pand. Veurne Drawing klinkt mooi, omdat het die beide aspecten in zich draagt. Lodewijks kende de streek, want een paar winters geleden heeft hij, op het mooiste, zwartste natuurijs dat hij ooit gezien en gevoeld had, geschaatst op de beken rond Booitshoeke. Over dat schaatsen merkte hij op dat het een vorm van tekenen is. Met de benen.