Werner Cuvelier

Verzamelen en ordenen is een belangrijke component van Werner Cuveliers levenshouding. Cirkel-vierkant-ruit bestaat uit een indrukwekkende verzameling met gips gevulde en volgens geometrische patronen beschilderde kaasdoosjes. Aan de basis van de verzameling ligt een protocol of programma dat de kunstenaar zichzelf opgelegd heeft. Dat programma kunnen we ongeveer reconstrueren als volgt:

Stap 1: teken een cirkel; teken binnen de omtrek van deze cirkel een vierkant en een ruit, plus hun respectievelijke diagonalen. 
Stap 2: teken, orden en nummer alle mogelijke verdelingen van de cirkel door middel van één of meer van deze lijnen.
Stap 3: maak een selectie van deze verdelingen en rangschik die selectie in reeksen van 1 tot 12 eenheden met oplopende nummers; kleur elke reeks volgens een verschillende, zelf gekozen kleurencombinatie. 
Stap 4: beschilder alle verzamelde kaasdozen volgens die reeksen; bij de presentatie dienen de reeksen en de nummering gerespecteerd te worden; de schikking van de reeksen ten opzichte van elkaar hangt af van de architecturale context en de uitvoerder.

Dit werk, gerealiseerd in 2006 en toen gepresenteerd in galerie De Ziener te Asse, is exemplarisch voor Werner Cuveliers oeuvre, gerealiseerd van de eind jaren 1960 tot vandaag. 

In zijn gebruik van geometrie verwijst Cirkel-vierkant-ruit naar de geschiedenis van de historische avant-garde uit het begin van de vorige eeuw, en tegelijk naar de oorsprong van het abstracte denken in het oude Griekenland: twee belangrijke fundamenten van de moderne cultuur. 

In het gebruik van een protocol, een soort gesystematiseerd toeval of ‘algoritme’, vertoont het anderzijds veel affiniteit met de conceptuele kunst vanaf de jaren 1960. Daarin werd de rol van de kunstenaar als visionair en autonoom schepper, en van geometrisch abstracte kunst als venster op een essentiële en absolute werkelijkheid, niet zelden met een speelse ernst in vraag gesteld. Ook uit het gebruik van de kaasdoosjes spreekt een aanstekelijke zin voor relativering. Het maakt immers duidelijk dat de ideale, abstracte en homogene perfectie van de geometrie niet van deze wereld is. Een beetje zoals Pieter Bruegel de ideale, Vitruviaanse mens van de klassieken en de Italiaanse renaissance met een milde maar doeltreffende ironie van zijn sokkel liet vallen. Eveneens ironisch is de overeenkomst van Cuveliers protocollen met die van de vroege digitale kunst van The Algorists. Immers: Werner Cuvelier gaat vooralsnog door het leven zonder computer. 

Expo #10 - Meervoud

EMERGENT

vzw EMERGENTgalerie&vereniging
Grote Markt 26
8630 Veurne

+32 (0) 58 31 15 19

info@emergent.be

OPENINGSUREN

vrij te bezoeken tijdens de tentoonstelling telkens van 14u tot 18u op zaterdag en zondag

tijdens schoolvakanties ook op vrijdag
(van 14u tot 18u)

VOLG ONS

facebook