Pierre Gérard

Expo #7 - De burgemeester van Veurne

Pierre Gérard is schilder, beeldhouwer en componist. Hij situeert de interpretatie van zijn werk in het domein van de saaiheid en de stilte. Zowel in zijn schilderijen als in zijn assemblage-objecten construeert hij schijnbare tegenstellingen. Zonder gretig te zijn lokt hij de blik en de gewaarwording van de toeschouwer in de val. In eerste instantie oogt zijn werk sober, opdat hij het vervolgens des te beter zou kunnen openen, van betekenis veranderen, zelfs beschadigen, om zo een rijk gelaagde verwarring te creëeren.

De olieverf - meesteres van de schilderkunst, gewaardeerd wegens haar materie en haar eindeloze variaties aan tinten en nuances - is hier aangebracht op grijs karton, een bescheiden drager. Uiterst economisch in de aanbreng van de materie, in de keuze van tonen die zo dof en diep als het leven zelf zijn, in tinten die zo vlak zijn om de lijn en de vorm te versterken, gebruikt Pierre Gérard de olie als een potlood. Hij vertekent de fotografische weergave om het schilderij en zijn 'disegno' (term uit de renaissance, enigszins te vertalen als ‘uitgetekend ontwerp’) beter te doen uitkomen, ver van de corruptie en de snelheid.

Ook zijn objecten ogen op het eerste gezicht vertrouwd, om zich daar vervolgens van los te maken. Ze fungeren als de echo van een complexe architectuur, waarin het cerebrale en het instinctieve elkaar neutraliseren.