Expo #10 - Meervoud
Het werk van Thomas Swinkels bevraagt zijn eigen, wisselende betekenis binnen verschillende contexten – meestal de tentoonstellingsruimte en de straat. Zo bestaat de rechtopstaande ‘stok’ uit aan elkaar gelaste elementen die normaal fungeren als betonwapening voor rotondes. Wat gemaakt is om voor altijd onzichtbaar te blijven, wordt door de bewerkingen en verplaatsingen van de kunstenaar (deel van) een sculptuur. Iets gelijkaardigs is aan de hand met de andere verticale sculptuur: die bestaat deels uit afgietsels van rioolroosters. De bovenkant van zo’n rooster wordt doorgaans geen bewuste blik gegund; de mooi gewelfde onderkanten blijven in het straatbeeld onzichtbaar. Maar in tegenstelling tot de betonwapening gaat het hier om afgietsels. Deze sculptuur is gecreëerd op vraag van een projectontwikkelaar in Breda, binnen de context van een nieuwe wijk. De roosters zijn daar ter plekke afgegoten en vervolgens verticaal op elkaar gelast. Tussen hun spijlen steekt historisch beeldmateriaal van die specifieke plek. Wat gebeurt er wanneer een dergelijk kunstwerk losgekoppeld van zijn oorspronkelijke context in een galerie gepresenteerd wordt? Net zoals zijn sculpturen vormt Swinkels’ fotografie een manier om diverse tijd- en ruimtecontexten met elkaar in relatie te brengen. Zo bijvoorbeeld de foto van een stuk Maserati-koetswerk op een straathoek in Los Angeles, gepresenteerd in een witte galerieruimte te Veurne.