Régis Perray

Expo #17 - (Als) tekens in de ruimte

Les Petites Fleurs de l’Apocalypse is een bijdrage van de Franse kunstenaar Régis Perray. Het project kadert in het laatste herdenkingsjaar van de Eerste Wereldoorlog en kwam mij ter ore dankzij artivator Beatrijs Eemans. Na passages in o.a. Frac Franche-Comté, Mac Val Vitry-sur-Seine, Alliance française de Cuba, Musée des Beaux-Arts Rennes, Musée des Beaux-Arts Nantes en ISELP Brussel, vond het nu ook een tijdelijke thuishaven in de West- hoek.

Les Petites Fleurs de l’Apocalypse begon als een creatieopdracht van het Kasteel van Angers en het Franse Centrum voor Nationale Monumenten. Vertrekpunt was het Wandtapijt van de Apocalyps, een sleutelwerk in de collectie van het kasteel, en meer bepaald de bloemen die de achtergrond vormen voor de taferelen met zeven plagen. Het wandtapijt staat symbool voor heropleving na een periode van geweld en destructie. Op eenzelfde manier viert Perray met zijn bloemen het fragiele herstel na vier jaar van vernietiging. Met klaprozen en korenbloemen brengt hij niet alleen hulde aan de in de strijd gesneuvelde geallieerde soldaten, maar bij uitbreiding ook aan alle soldaten, burgers, slachtoffers en overlevers van andere oorlogen overal ter wereld. In samenwerking met Atelier d’Offard (ontwerper en fabrikant van traditioneel vervaardigd behangpapier in Tours, Frankrijk) creëerde de kunstenaar een eigen behangpapier met bloemmotief, om vervolgens alle bloemelementen eigenhandig uit te knippen en op een muur te kleven. Veelal laag tegen de grond laat hij de efemere bloemen opschieten in musea, kunstencentra, maar ook in private instellingen en de publieke ruimte.