Expo #24 - Maybe Tomorrow - Joris Ghekiere in Emergent
De schilderijen van Robbin Heyker (°1976) geven gestalte aan een vernieuwend en verfrissend minimalisme, waarin een van de meest radicale tradities in de Nederlandse beeldende kunst (die begon met de kerkinterieurs van Saenredam en een eerste hoogtepunt vond in De Stijl, de abstracte werken van Mondriaan en de beroemde, opzettelijk eenvoudig gehouden ‘zelfbouwstoel’ van Rietveld) gekoppeld wordt aan een eigentijdse blik op de verveling (de films van Harmony Korine), een levenslange preoccupatie met goochelen en vogelspotten, en een gedegen kennis van de schilderkunst (Robert Ryman, Richard Aldrich, Mark Grotjahn, Matt Connors, Stanley Whitney, Richard Tuttle, Baselitz, Blinky Palermo, Günther Förg, Toroni, Buren, Raoul De Keyser, Walter Swennen, Luc Tuymans).
Bij de keuze van een techniek, kleur of onderwerp, streeft Heyker een zo groot mogelijke ‘leesbaarheid’ na, waardoor zijn schilderijen ook kunnen berichten over het schilderen zelf. De werken in deze tentoonstelling zijn gebaseerd op de kleuren van twee vogelsoorten: de Indische scharrelaar en de Chinese spoorkoekoek. Eigenlijk kijken we naar een goocheltruc. In het derde luik van een verdwijnact wordt de vogel getoond die de goochelaar net heeft laten verdwijnen. Hier is de vogel schilderij geworden. En de oude schilderkunst nieuw.
Tekst: Hans Theys