Amélie Bouvier

Expo #27 - Abstracte kunst bestaat niet

Architect Le Corbusier schreef dat de blik ‘van’ het vliegtuig problematisch is, omdat het een vervreemding en abstractie in de relatie tussen kijker en wereld installeert. Maar, stelde hij, het “adelaarsoog van het vliegtuig” installeert een “nieuw bewustzijn, het moderne bewustzijn.” Deze blik vinden we terug in de reeks Place It High for More Impact van Amélie Bouvier. Het vertrek- punt bestond uit luchtfoto’s van landschappen waarvan de topografie ingrijpend veranderd is door traumatische gebeurtenissen (van zowel natuurlijke als menselijke makelij). Bouvier scande een met de luchtfoto’s gemaakte collage. Tijdens het scannen vervormde ze de beelden. Vervolgens tekende ze op het afgedrukte resul- taat. Tenslotte werd het beeld in vier gesneden, om zo een vizier te creëren, verwijzend naar het werpen van bommen.

In de met Indische inkt getekende reeks Relative Size (2018) experimenteerde Bouvier met een bepaalde techniek van wetenschappelijke beeldvorming: het inkaderen met geometrische vormen, om een macro- of microscopische opname te laten zien, of om interessante delen van het beeld uit te lichten. Dit werkt suggestief: waar wordt onze aandacht op gericht, en welke informatie is daar te vinden? De tekentechniek is geïnspireerd door astronomische spectroscopie, die de meting van golfleng- tes gebruikt om de compositie van sterren te begrijpen.