Benjamin Installé

Expo #31 - Zindering

Benjamin Installé (°1990) is een schilder en een beeldhouwer. Hij zet zijn tekeningen en schilderijen, die vaak de vorm aannemen van installaties, in om zijn directe omgeving vast te leggen en die tegelijk op te tillen naar een hoger, metaforisch niveau. Dat is ook het geval met zijn indrukwekkend schilderij Imperium dat hij voor het eerst heeft voorgesteld op de gelijknamige tentoonstelling in de Botanique in Brussel. Op die solotentoonstelling stelde hij ‘slechts’ één werk voor: een magistraal doek van veertien meter lang dat gemaakt was voor de locatie. Het schilderij of decorstuk paste juist in de ruimte en riep niet toevallig associaties op met de door hem bewonderde Mexicaanse muralisten. Tegelijk verschilt het wel degelijk van hun werkwijze. Waar de muralisten doorgaans kiezen voor een grote, didactische compositie waarin de verschillende bestanddelen een harmonieus geheel vormen, gaat Installé voor fragmentatie en decentralisatie. Imperium is een drukke compositie - weergegeven vanuit verschillende standpunten - van een museale ruimte die in opbouw is – of wellicht eerder in afbraak. In de afbeelding slingeren verschillende objecten rond zoals dranghekken, lege blikjes bier, sigaretten, een drilboor, schroeven, …Het is het dagelijkse decorum van tentoonstellingsopbouwers, een anoniem maar onmisbaar legertje werkkrachten dat doorgaans bestaat uit kunstenaars die bijklussen om te kunnen overleven. De afgebeelde objecten worden gecombineerd met elementen uit een ander register en tijdvlak, zoals Romeinse helmen, schilden en amfora’s. Door die combinatie krijgt de weergave van een tentoonstelling in afbraak een metaforisch dimensie: de dagdagelijkse scene wordt haast een historisch tableau, met referenties aan de ondergang van het Romeinse Rijk en het huidige gevoel van defaitisme en malaise.

(fragment uit tekst Sam Steverlynck)