Klara Lidén

Expo #2 - Grenzen/loos

Een jonge vrouw gooit stenen, vervolgens grotere stukken puin in het water van een rivier. In drie videoprojecties doet ze dat op drie verschillende plekken: New York, Frankfurt, Zürich. Aan de overkant is telkens een stuk stad te zien. Uit de handeling spreekt verveling, hopeloosheid. De relatie tussen het (nietige) individu en de (grote) stad wordt direct en fysiek op spanning gezet. Klara Lidén, opgeleid als architect, is een ‘piraat van de ruimte’. Haar performances, installaties en video’s dienen zich aan als een militante, levendige brok energie. Maar dikwijls manifesteert zich ook een voedingsbodem van frustratie. Lidén hanteert de camera meestal om vanuit een vast standpunt haar eigen handelingen vast te leggen. Die handelingen ogen enerzijds balorig en nutteloos. Anderzijds blinken ze uit door een bijna kinderlijke eenvoud. Ze resulteren regelmatig in een overschrijding van de grenzen van de openbare moraal. Lidéns werk sluit aan bij performancekunst uit de jaren 1970. Het inspireert zich tevens op het gedachtegoed van de Situationisten, een groep architecten, kunstenaars en sociologen die vanaf de late jaren 1950 door middel van ontregelende acties in de stad de bestaande maatschappelijke normen onderuit wilden halen. Deze installatie is ontleend van de FRAC Nord-Pas de Calais te Duinkerke. Sinds kort is de rijke collectie van het FRAC ondergebracht in een schitterend nieuw gebouw van de architecten Lacaton & Vassal.