Expo #8
De centrale vraag van de tentoonstelling In Flanders Fields, Trademark luidt: wat wordt herdacht? De oorlog die een eind zou maken aan alle oorlogen? De doden? Het voorspel van de Tweede Wereldoorlog? De Rechten van de Mens? Johan De Wilde schrijft: “Wordt WO I over honderd jaar, als hij nog enkele meters dieper in het zompige verleden is weggezakt, een soort Waterloo, waarvan de herdenker zich gretig wentelt in nostalgie als een hommel in een pioenroos?” De Wilde begeeft zich iconografisch weg van platgetreden paden. De bestaande beeldenstroom die met de herdenking gepaard gaat, maakt plaats voor een zekere ingetogenheid. Met zijn karakteristieke, arbeidsintensieve tekenstijl nodigt hij uit tot een vrij intimistische, meditatieve en minder consumerende verhouding tot het beeld.
Met potlood tekent hij op archiefkarton van A4-, A2- en voor het eerst ook A6-formaat. Hij toont feitelijk “tijd op schaal 1/1”: de lijnen heeft hij getekend terwijl zijn en eenieders tijd voorbijgleed, tevens de reden waarom hij vrijwel elke tekening de titel History plus een nummer toekent. Soms zijn de tekeningen, onderaan, vergezeld van zwartwit-prints: dit zijn afbeeldingen (verkleining op schaal van A6>A4 en A2>A4 of A4>A6) van tekeningen die tot dezelfde reeks of groep van werken behoren, maar die reeds in een collectie opgenomen zijn. Deze werken zijn tegelijk aan- en afwezig.