Kelly Schacht

​​°1983, Roeselare (BE)

Woont en werkt in Gent.

Kelly Schacht studeerde aan de KASK (Koninklijke Academie voor Schone Kunsten / School of Arts), in de afdeling ‘Vrije Kunsten’ (sculptuur/ installatie) in Gent (BE).

In 2011 won ze de de Belgian Art Prize (ook bekend als Young Belgian Art Prize en daarvoor als Prijs Jonge Belgische Schilderkunst).

Haar werk was onder andere te zien in Beige, Brussel (2022), Malta Festival, Poznań (2019); De Brakke Grond, Amsterdam (2015); KIOSK, Gent (2013); Beaufort, Oostende (2012); Gwangju Biennale, Zuid-Korea (2012); Shenzhen Sculpture Biennale, Shenzhen (2012); De Vleeshal, Middelburg (2011); Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle (2008); BOZAR, Brussel (2007); SMAK, Gent (2006).

Haar werk is vertegenwoordigd in internationale collecties, zowel openbaar als privé.

Kelly Schacht behandelt de tentoonstellingsruimte als een dynamische omgeving waar ze de relatie tussen de ruimte, de objecten en de bezoeker onderzoekt. Ze werkt met verschillende media en maakt mixed media-installaties, site specific-interventies en performances met een verhalend potentieel. Hiervoor werkt ze vaak samen met andere kunstenaars, performers, (grafisch) ontwerpers en het publiek.

Het werk van Kelly Schacht kan worden onderverdeeld in drie lijnen, elk met een specifieke benadering, werkwijze of motivatie. 

De eerste lijn omvat werken die ontstaan binnen een specifiek kader of context van een tentoonstelling. Hierbij ontwikkelt Kelly Schacht een narratief en bouwt voort op een oeuvre dat zij in 2004 is gestart. Het betreft een artistiek onderzoek naar hoe we naar de wereld om ons heen kijken, de praktijk van het imaginaire, de betekenis van ontmoetingen, auteurschap en tal van andere onderwerpen die samenkomen in virtuele ruimtes, personages en verhalen.

Het tweede aspect van haar werk is getiteld 'Collecting the Alphabet'. Dit is een voortdurend uitbreidend visueel abécédaire; een reeks sculpturen, performances, installaties en meer. Het idee om een eigen abécédaire te creëren kwam voort uit Schachts kennismaking met dat van de filosoof Gilles Deleuze. Ze raakte gefascineerd door de laatste drie letters van Deleuze, namelijk X - het onbekende, Y - het onuitspreekbare of onvertelde, en Z - de zigzag die alles vermijdt en met elkaar verbindt. Haar eigen abécédaire richt zich op het leren spreken in het 'meervoud': het zoeken naar de betekenis van taal, spreken, luisteren en communiceren. Ze is vooral geïnteresseerd in het spanningsveld en de nieuwe perspectieven die dit netwerk van dialectiek en meervoudigheid creëert.

De derde lijn van haar werk omvat hybride samenwerkingen met kunstenaars en anderen, waarbij ideeën geleidelijk vorm krijgen. In deze projecten vertrekt Schacht niet noodzakelijkerwijs vanuit haar eigen conceptuele kader en ontstaan ideeën gedurende het proces. Een opvallend voorbeeld hiervan is de opera 'PLOT - een openluchtopera voor Tondelier' (2022), in opdracht van PILOOT vzw en in samenwerking met Stijn Van Dorpe, vele andere kunstenaars, deelnemers en bewoners van Rabot-Blaisantvest in Gent. Dit project is een voortvloeisel van het pilootproject 'Meer dan Object' (2015-2021), geïnitieerd door de Vlaamse Bouwmeester, met als doel te onderzoeken wat kunst kan betekenen in de openbare ruimte.

CV
AFBEELDINGEN

Boven:

Mute Borders, 2018 - olieverf op glas met tekst: mute | borders | harbour | in | off | our | transgressions 

Onder - v.l.n.r.:

  1. Ancient Blue Skies, 2010 - blauw achtergrondpapier op statief, tekst in blauw carbon (foto: Matthias Desmet)
  2. For the record, I’m only the voice-over | Act II, 2010 - speaker, versterker, microfoon op statief
  3. For the record, I’m only the voice-over | Act III, 2010 - volgspot op statief, notities
  4. One voice makes two perspectives, installatiezicht in De Vleeshal, Middelburg, 2011 - tribune, print op hout, geluidsfragment, 3 speakers op paal, elektronische sturing, sokkel, ladder, neon (foto: Leo van Kampen)
  5. Un Tour d'Horizon, 2011 - performance, video, achtergrondpapier, podia, theaterspots op statief, stickers, notities (foto: Robbrecht Desmet)
  6. Dreaming of the South, 2015 - spiegel, 2 boeken Das Narrenshiff, vinly sticker 
  7. V for Voice, 2017 - metalen kar, 2 gravures in hout, 2 prints op karton (foto: Els Coppens)
  8. Punctuating the blank space, 2018 - letterpress blokjes
  9. A of Abracadabra, 2019 - installatie met kauwgom, keramieken pot, sokkel, tekst (outline)
  10. A of Abracadabra, 2019 - print op fine art-papier, kauwgum, frame, editie
  11. Tongue Lllashing, 2022 - 2 rode roofing panelen, roze latex, vinyl stickers