Lobera

Expo #13 - Kunst om het lijf

Almudena Lobera's (1984) werk handelt over het maken van beelden en verbindt 3 belangrijke periodes in de geschiedenis van de representatie: die van de renaissance, de analoge fotografie en de virtuele realiteit.

In de tentoonstelling Kunst om het lijf vertegenwoordigt Exploring Hands de renaissance. De sculptuur alludeert op het gegeven dat de bovenste verflaag van de handenpartij op het zelfportret van Albrecht Dürer uit 1498 (Museo Nacional del Prado) vingerafdrukken van de meester zelf bevat. Dürer vormde deze afbeeldingen van zijn handen door de verf met zijn vingers op het paneel aan te brengen. Lobera vroeg een keramiste de handen te boetseren. Niet realistisch evenwel, maar zoals weergegeven in het schilderij en dus met de nodige perspectivistische vervormingen. Het resultaat is een prachtige sculptuur die je maar al te graag wilt aanraken. In Kunst om het lijf hangt een print waarop te zien is hoe Lobera dat ook deed. De print werd aangebracht op een microvezeldoek die doorgaans gebruikt wordt om de lens van een camera te poetsen. Daarmee verbindt de kunstenaar naadloos de periode van de renaissance met die van de analoge fotografie.

Soms wordt het lichaam van de toeschouwer het kunstwerk. Zoals in het meerjarige project Portadores. The image in the expanded field of the body. Tijdens de tentoonstelling Kunst om het lijf kan elke geïnteresseerde bezoeker zich kandidaat stellen om de 'drager' te worden van de 16e door Lobera ontworpen tekening-tattoo. Op de finissage zal bij wijze van performance de tekening, door Isabel Martinez Abascal als tattoo aangebracht worden op het lichaam van de uitverkorene.