Expo #35 - Enlightened Fountains Pt. 2
Met doorzichtige materialen zoals glas, water en epoxy onderzoekt Nienke Baeckelandt de grens tussen vast en vloeibaar. Het vergt soms een zekere fysieke afstand van de toeschouwer om te ontcijferen wat de kunstenaar nu precies toont. Ondanks hun aantrek- kelijke subtiliteit, wekken haar objecten een spookachtige ervaring op. Het zijn stille, transparante getuigen van de vergankelijkheid en wekken soms zelfs een onherbergzaam gevoel op. Bij het werk Intense Density plaatst ze de letters van de woorden door elkaar en verstoort zo hun leesbaarheid. Soms bevat Baeckelandts werk een of meer woorden. Dat voert de verwarring nog op. Wat lees of zie ik, wat is natuurlijk of artificieel, origineel of imitatie, realiteit of beeld?
Baeckelandts blik gaat naar het voorwerp zelf, maar ook naar de werelden die erin weerkaatst worden. Ze zoekt het spanningsveld op tussen intuïtie en controle. Haar werken zijn telkens het resultaat van ‘concentraties’ of ‘intensiteiten’ van een momentopname.
Expo #24 - Maybe Tomorrow - Joris Ghekiere in Emergent
Het werk van Nienke Baeckelandt (°1989) wekt aandacht voor het onooglijke: kleurvelden die je alleen vanuit een bepaald gezichtspunt ziet, brokjes doorzichtig glas die door onze bewegingen zichtbaar of onzichtbaar worden en van kleur veranderen. Allicht heeft ze de glasbrokjes die ze hier op het raam kleefde in nieuwe constellaties – zoals Mallarmé en Benjamin het genoemd zouden hebben – gevonden op straat. En allicht zag ze in deze korrels het licht van zon, sterren, lichtreclame of straatlantaarns weerspiegeld. Want haar blik gaat naar het voorwerp zelf, maar ook naar de werelden die erin weerkaatst worden. (Niet zoals Thales, die in een put struikelde omdat hij wandelend naar de sterren keek.) Vroeger versnipperde ze papier, en liet ze de neergedwarrelde snippers nieuwe patronen tekenen op de vloer. We begrijpen waarom ze op een dag de veelvuldige verschijningen van op de grond liggende glaskorrels opmerkte. Traag duwt ze haar manier van kijken door de wereld, af en toe nieuwe materialen ontmoetend, en ons telkens weer verbazend.
Met Ghekiere heeft ze een aandacht voor optische effecten gemeen en een pudieke terughoudenheid of schuchterheid.
Tekst: Hans Theys